Er komt heel wat kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Een goed begin is het halve werk. In deze rubriek vertellen ondernemers in spé over hun ervaringen en uitdagingen bij het starten van een eigen onderneming. In deze tweede editie van 2023 komt Daisy Karssen uit Zwaag aan het woord. De West-Friezin is sinds 2022 zelfstandige met haar bedrijf Daisy Karssen Ondernemerssupport. Als gedreven vitaliteitsadviseur, procesverbeteraar en specialist in leiderschapsontwikkeling adviseert zij bedrijven op het niveau van directie en management, waarbij ze een belangrijke bijdrage levert aan een vitalere werkomgeving.
Kun je iets meer vertellen over jezelf? Wat is je werk- en studieachtergrond?
“Als West-Friezin woon ik met mijn gezin in Zwaag. Na mijn hbo-opleiding Commerciële Economie heb ik achttien jaar bij PDZ Uitzendbureau gewerkt, waarvan de laatste elf jaar als leidinggevende. Mijn doelstelling in deze periode in de uitzendbranche was om iedereen met plezier aan het werk te krijgen. Dit door de juiste werknemers aan het juiste bedrijf te koppelen en zodoende een match voor langere tijd te realiseren.”
Hoe en wanneer kwam je op het idee om voor jezelf te beginnen?
“In mijn gesprekken met ondernemers kwamen verschillende uitdagingen naar voren. Denk aan nieuwe medewerkers die binnen een jaar bij een bedrijf vertrokken, een te lage medewerkersproductiviteit en het ontbreken van betrokkenheid en eigen initiatief van medewerkers. Nu, als zelfstandig ondernemer, richt ik mij specifiek op het helpen van ondernemers om een vitale organisatie te verwezenlijken. Dat is belangrijk, want uit diverse onderzoeken blijkt dat vitale medewerkers beter presteren, beter omgaan met verandering, gemotiveerd blijven én minder ziekteverzuim hebben.”
"Het personeel is het kapitaal van een bedrijf. Mijn missie is om het aantal medewerkers met werkplezier te vergroten. Ik heb in de praktijk ervaren dat MKB-bedrijven de uitdaging te groot vinden hoe ze het verloop van personeel verlagen, prestaties van personeel verbeteren en hiermee ook de klanttevredenheid. Als zij hierin vooruitgang boeken, krijgt het personeel van deze bedrijven meer werkplezier.”
Hoe ben je begonnen? Heb je veel onderzoek gedaan, hulp gevraagd, een duidelijk stappenplan gemaakt?
“Ik heb de afgelopen vier jaar gezien dat veel mensen van baan wisselen. Dat gaat heel hard de laatste tijd. Door de krapte op de arbeidsmarkt gaan werknemers sneller verder kijken. Het wordt lastiger voor werkgevers om mensen aan te trekken én vast te houden. Dat was vroeger nooit een probleem, maar nu wel. Voor mij zijn medewerkers het belangrijkste onderdeel van een organisatie. Iedereen, van hoog tot laag, levert zijn of haar bijdrage aan het bestaansrecht van een organisatie. Zij zijn de sleutel tot verandering, verbetering en groei.”
“Ik heb mij bij mijn overstap naar het zelfstandig ondernemerschap laten begeleiden door twee bedrijven. Stichting Startersloket voor het opzetten van mijn ondernemersplan en ik heb interessante webinars gevolgd. Ik heb een cursus gevolgd bij de Academie voor Virtueel Professionals, specifiek de training Binnen 10 weken een lopend VP bedrijf. Hierbij zet je stapsgewijs een eigen bedrijf aan huis op, zodat je klaar bent voor je eerste klant. Ik kreeg online training met live trainingsdagen, coaching en ik moest een eindpresentatie geven!”
“Ik zie het als een mooie uitdaging om bedrijven te adviseren over beleid en een visie over een vitale organisatie, met de juiste voorwaarden en daarbij passende activiteiten. Ik kan op basis van mijn kennis en ervaring ervoor zorgen dat vitaliteit onderdeel wordt van het DNA van een bedrijf.”
Hoe ben je tot je bedrijfsnaam gekomen? Kun je iets meer vertellen over wat je doet? Hoe ziet een werkdag er voor je uit?
“Tijdens de periode dat ik als zelfstandige ging inschrijven bij de Kamer van Koophandel, had ik mijn focus nog niet volledig gevonden. Hierdoor heb ik besloten mijn bedrijfsnaam wat algemeen te houden, maar wel richting ondernemers. Ofwel: Daisy Karssen Ondernemerssupport.”
“Als professioneel Vitaliteitsadviseur onderzoek ik samen met de directie of het managementteam van MKB-bedrijven wat de pijnpunten zijn. Bijvoorbeeld het personeelsverloop, dat je kunt onderverdelen in instroom, doorstroom en uitstroom. Of een hoog en langdurig ziekteverzuim. Vervolgens bespreken wij waar de behoefte van de organisatie ligt. Dit kan een maatwerk vitaliteitsprogramma zijn, ontwikkeling persoonlijk leiderschap bij medewerkers, procesverbeteringen of (tijdelijk) een sparringpartner hebben. Als er in het vitaliteitsprogramma andere expertises worden gevraagd, zet ik mijn netwerk in zodat mijn klant volledig wordt ontzorgd.”
“Mijn werkdag bestaat voor 40% uit afspraken bij bedrijven en voor 60% uit werkzaamheden vanuit huis, waarbij ik online contact heb met mijn klanten. Deze combinatie geeft mij de vrijheid wanneer ik mijn werkzaamheden doe. Het is een bewuste keuze om live contact met mensen te hebben, omdat ik hierdoor de juiste signalen opvang en ik er extra energie van krijg.”
Wat is de grootste drijfveer geweest bij het voor jezelf beginnen? En waar liep je tegenaan in de beginperiode?
“Het heeft tijd gekost om alle werkprocessen uit te zoeken en tools op te zetten om vitaliteit binnen organisaties vorm te geven. Dit vond ik aanvankelijk lastig, omdat dit voorheen geregeld was door mijn werkgever en ik bij vragen direct iemand van de ICT-afdeling om hulp kon vragen. Maar het resultaat is dat ik mijzelf goed heb ontwikkeld en de processen staan zoals ik het prettigst werk. En ik de tools kan gebruiken om de strategie te bepalen en de processen in gang te zetten. Ik maak inzichtelijk wat investeren in vitaliteit oplevert en ik zorg er op een procesmatige manier voor dat er beleid wordt gemaakt, dat aansluit bij de missie en visie van een bedrijf.”
Wie zijn je klanten? Richt je je op een specifieke doelgroep of nichemarkt?
“Mijn doelgroep is directie en management die willen groeien met hun MKB-bedrijf, maar tijd te kort hebben en meer inzicht willen hebben in de aanpak om dit te verwezenlijken. Het kan voorkomen dat de directie of leidinggevende volop brandjes aan het blussen is en niet snapt waarom de medewerkers niet blij zijn om bij dit bedrijf te werken. Als je alleen aan het blussen bent, kom je niet verder en houd je de bedrijfsgroei tegen. Mijn opdracht als vitaliteitsadviseur is om te laten zien dat medewerkers niet ziek hoeven te zijn om beter te worden.”
Waarin onderscheid je je van de concurrentie? Waarom moeten klanten/cliënten bij jou komen? En hoe zorg je voor meer naamsbekendheid?
“Door mijn ervaring in de uitzendbranche begrijp ik de taal van de MKB-ondernemer. Ik werk praktisch in kleine stappen naar een doel toe. Daarbij stel ik mij open voor de omgeving en voor wat zich daarin afspeelt. Ik zie veel zaken die anders of beter kunnen. In mijn zoektocht naar mogelijkheden neem ik volop kansen waar, waarop kan worden ingespeeld. Ik ben open en eerlijk in mijn werkwijze en uitingen. Dit verwacht ik terug van mijn klant.”
“Ik leg gemakkelijk contact met andere mensen. Netwerken doe ik via bijeenkomsten, zowel fysiek als online bij groepen waar ik wat kan brengen en halen. Ik gebruik deze kennis en mijn netwerk om mijn klanten volledig te ontzorgen. LinkedIn gebruik ik als kanaal om schriftelijk te communiceren met mijn netwerk en doelgroep. Daarnaast zal ik dit jaar voor mijn zichtbaarheid en vindbaarheid mijn eigen website lanceren.”
Heb je sinds je start in 2022 wel eens getwijfeld aan het ondernemerschap? Zo ja, op welke punten en momenten? Zo nee, waarom niet?
“Nee, ik heb sinds mijn start in mei 2022 nog geen twijfel gehad. Ik heb het heel mooi gehad in mijn jaren bij het uitzendbureau, maar hier was ik echt klaar voor! Ik heb een doordacht proces doorlopen om deze stap naar het ondernemerschap te zetten.”
Wat zijn volgens jou de mooiste en minder mooie kanten van het ondernemerschap?
“De mooiste kant van het zelfstandig ondernemerschap is de vrijheid om zelf te bepalen wanneer, hoe en met wie je werkt. Op financieel gebied is het als starter aanvankelijk erg spannend.”
Waar ben je het meest trots op?
“Een jaar geleden had ik nog een vast dienstverband en nu heb ik een eigen bedrijf, waar ik voldoende verdien voor het betalen van mijn vaste lasten, waar ik gelukkig van wordt en energie van krijg én waarmee ik andere ondernemers op directie- en managementniveau mee kan helpen.”
Wat wil je over 5 jaar zakelijk bereikt hebben?
“Een continue stroom van klanten die mij inschakelen vanwege mijn expertise als Vitaliteitsadviseur. Dit geeft mij financiële zekerheid. Hierbij toon ik aan dat deze bedrijven en werknemers zichtbaar geholpen zijn met hun persoonlijke groei en daarmee automatisch met bedrijfsgroei.”
Wat is jouw tip voor andere startende ondernemers?
“Ga in gesprek met jouw doelgroep. Als je tijdens deze gesprekken goed doorvraagt op de behoeftes die er zijn, krijg je de meest waardevolle informatie. Dit bereik je ook door bij een klant feedback te vragen. Deze inzichten helpen je te groeien als ondernemer.”
Meer weten over Daisy Karssen Ondernemerssupport? Via onderstaande knop vind je meer informatie over Daisy, haar bedrijf en haar werkzaamheden als vitaliteitsadviseur, adviseur organisatie en leiderschapsontwikkeling en procesverbeteraar!
Daisy Karssen Ondernemerssupport