Er komt heel wat kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Een goed begin is het halve werk. In de rubriek Starter in beeld vertellen ondernemers in spé over hun ervaringen en uitdagingen bij het starten van een eigen onderneming. In deze vierde editie van 2023 komen Jeroen Stins en Sandra van Zutphen aan het woord. Voor beide Noord-Hollandse ondernemers is elke dag een feestje, want zij zijn de gezichten achter Het Feestwinkeltje in Beverwijk.
Kunnen jullie iets meer vertellen over jezelf? Wat is jullie werk- en studieachtergrond?
Sandra: “Wij wonen in Beverwijk en wij hebben samen twee zoons. Onze oudste zoon is 12 jaar en onze jongste zoon 8 jaar. Ik was, voordat Jeroen en ik met Het Feestwinkeltje startten, werkzaam in de zorg op de afdeling Alarmopvolging.“
Jeroen: “Ik ben naast het zelfstandig ondernemerschap ook nog werkzaam bij Tata Steel. Sandra en ik kennen elkaar al lang. Dat gaat terug tot het voortgezet onderwijs.”
Hoe en wanneer kwamen jullie op het idee om voor jezelf te beginnen?
Sandra: “Volgens ons heeft vrijwel iedereen wel eens de gedachte om iets voor zichzelf te beginnen. Wij niet uitgezonderd. Maar in ons geval kwam iets voorbij wat niet al te vaak voorkomt. Ter vergelijking: in bijna elk dorp of stad is er wel een sportwinkel te vinden. Dat geldt niet voor een winkel in feestartikelen.”
Jeroen: “Op een dag ging ik in bij de vorige eigenaar van deze zaak in Beverwijk een ballon halen voor een vriend die 40 jaar werd. Wij hebben een vriend die in balloncreaties zit. Hij doet er altijd een speciaal goedje in om de heliumballonnen langer in de lucht te laten zweven. Daarom vroeg ik of dat ook in deze winkel werd gedaan. Dat was het geval, waarop ik vertelde wat de achtergrond van mijn vraag was. De vorige eigenaar wilde vervolgens weten of die vriend van ons misschien interesse had om de winkel over te nemen, want de winkel stond in de stille verkoop omdat ze met pensioen gingen. Mijn vriend woont echter in Oldenzaal, dus dat was geen optie. Eenmaal thuisgekomen, vertelde ik aan Sandra dat Het Feestwinkeltje te koop stond. Daar zijn de eerste zaadjes van ons avontuur geplant.”
Hoe zijn jullie begonnen? Hebben jullie veel onderzoek gedaan, hulp gevraagd, een duidelijk stappenplan gemaakt?
“Wij hebben eerst een paar keer informeel de voormalige eigenaren gesproken en informatie ingewonnen. De derde bijeenkomst was een serieus gesprek, waarbij wij een geheimhoudingscontract hebben getekend om ook de omzetcijfers te kunnen bespreken. Vervolgens hebben wij bij verschillende geldverstrekkers informatie ingewonnen, een gesprek gehad met de huurbaas en zijn we een ondernemingsplan gaan schrijven.“
Hoe zijn jullie tot je bedrijfsnaam gekomen? Kun je iets meer vertellen over wat jullie doen? Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jullie uit?
“Onze VOF-bedrijfsnaam is een combinatie van onze achternamen. Namens onze vennootschap onder firma hebben wij Het Feestwinkeltje overgenomen. Wij hebben er bewust voor gekozen om de winkelnaam Het Feestwinkeltje in stand te houden, omdat de winkel goed bekend is in de IJmond en omstreken.”
“Onze werkzaamheden in de winkel bestaan naast de verkoop van feestartikelen ook uit het maken van trossen ballonnen en pilaren en het adviseren van klanten. Tevens maken wij van geleverde artikelen facturen op. Onze werkdag begint ’s morgens om half tien als de winkel opengaat en eindigt meestal iets na sluitingstijd, vanwege de voorbereidingen voor de volgende dag of het maken van facturen van bestellingen van klanten.”
Wat is de grootste drijfveer geweest bij het voor jezelf beginnen? En waar liepen jullie tegenaan in de beginperiode?
“Onze drijfveer om de stap te zetten naar het zelfstandig ondernemerschap is dat het bij ons altijd een feestje is. Daarnaast vonden wij het zonde als zo’n leuke winkel als Het Feestwinkeltje in de IJmond zou verdwijnen. Het is de enige in zijn soort in deze regio. Aan de andere kant is het vandaag de dag niet zo eenvoudig om een winkel over te nemen. Na de coronatijd is het namelijk een stuk lastiger om bij geldverstrekkers een bedrijfsfinanciering los te krijgen. Bovendien is de rente enorm gestegen.”
Wie zijn jullie klanten? Richten jullie je op een specifieke doelgroep of nichemarkt?
“Wij hebben een breed klantenbestand: van particulieren tot bedrijven. Denk aan horecazaken die ballonnentrossen willen of bedrijven die pilaren binnen of buiten voor hun pand willen laten plaatsen. Ballonnen zijn overal een veelgevraagde aankleding.”
“Wij hebben te maken en spelen in op verschillende seizoenen. Vanaf circa april begint bijvoorbeeld het bruiloftenseizoen. Ook bij uitvaarten worden vaak heliumballonnen gebruikt, om los te worden gelaten na de uitvaartplechtigheid. Dat is ook uit milieuoogpunt mogelijk, omdat onze ballonnen volledig biologisch afbreekbaar zijn.”
Waarin onderscheiden jullie je van de concurrentie? Waarom moeten klanten bij jullie komen? En hoe zorgen jullie voor meer naamsbekendheid?
“Wij onderscheiden ons van de goedkope concurrenten, zoals de Action, met de kwaliteit van onze producten. Onze ballonnen zijn al biologisch afbreekbaar en in de toekomst willen wij de ballonnen ook personaliseren. Onze latexballonnen zijn qua diameter groter. Onze vlaggenlijntjes zijn tweezijdig bedrukt. Verder onderscheiden wij ons met advies op maat in de winkel.”
Hebben jullie wel eens getwijfeld aan het ondernemerschap? Zo ja, op welke punten en welke momenten? Zo nee, waarom niet?
“Ja, in het begin twijfel je enigszins omdat je een dure financiering hebt en vele hoge kosten. Dan ga je je afvragen hoe het moet als er sprake is van minder omzet. Maar tegelijkertijd weet je dat je moet investeren in je bedrijf om rendement te behalen. Op het moment dat de financiering is weggewerkt, krijg je meer lucht om je bedrijf nog meer eigen te maken. Die visie geeft moed om er wat moois van te maken met je winkelbedrijf.”
Wat zijn volgens jullie de mooiste en minder mooie kanten van het zelfstandig ondernemerschap?
“Dat je overal voor moeten betalen, is een minder leuke kant aan het ondernemerschap. Je eigen visie volgen en uitwerken is het mooie van zelfstandig zijn. Het is immers jouw eigen bedrijf dat je groot wilt maken, is het niet in omvang dan wel in de omgeving.”
Waar zijn jullie het meest trots op?
“Aangezien wij nog maar net zijn begonnen met Het Feestwinkeltje, zijn wij op dit moment trots dat wij alles voor elkaar hebben gekregen om te kunnen en mogen ondernemen in deze huidige tijd.”
Wat willen jullie over 5 jaar zakelijk bereikt hebben?
“Dat wij van de bedrijfsfinanciering af zijn en wij ruimer in onze winkel kunnen investeren. Daarnaast zou het mooi zijn als tegen die tijd ook de folieballonnen biologisch afbreekbaar zijn.”
Wat is jullie tip voor andere startende ondernemers?
“Schrijf een goed ondernemersplan en praat met ondernemers die al een zelfde soort bedrijf hebben. Reken je niet rijk als je een eigen bedrijf hebt. Blijf gewoon jezelf en zorg ervoor dat jouw klanten niet slecht over je praten. Want een goede klant is goud waard!”
Meer weten over Het Feestwinkeltje? Je vindt via onderstaande knop vind meer informatie over Jeroen Stins en Sandra van Zutphen, hun bedrijf en hun vrolijke werkzaamheden.